onsdag 14. desember 2011

Fargeoppgave

I denne oppgaven innen faget produksjon fikk jeg en fargesirkel som skulle males riktig i forhold til den originale. Den andre oppgaven var utprøvning på papp med fargene rød, blå og gul. Hovedoppgaven gikk ut på å male et stort bilde med komplimenterkontraster (lilla og gul) i temaet bygning og/eller hus.

Fargesirkelen:
Vi fikk utdelt ferdige svart hvite fargesirkler som skulle males med riktig farge i riktig rekkefølge.



Utprøvning:
Ved utprøvningen skulle vi male striper i blått, rødt og gult over hverandre og blande fargene sammen med vann, sand eller gni sandpapir over.

Hovedoppgave:
I begynnelsen fikk jeg en grå papplate jeg skulle grunne med hvitmaling slik at den grå fargen ikke skinner gjennom malingen. Imens malingen tørket begynte jeg å skissere litt slik at jeg fikk en anelse om hvordan maleriet ville bli seende ut. Det var viktig å blande inn kontraster, jeg valgte komplimenterkontrasten fordi jeg synes det gir ett spennende uttrykk på grunn av de ”knasje” fargene som ikke hører sammen. Jeg valgte å ha rosa toner som bakgrunnsfarge, etter at det hadde tørket teipet jeg over med maskeringstape slik jeg ville ha husene/bygningene mine, og til slutt malte jeg over grønn toner. Jeg brukte svamper på mitt maleri, det ga maleriet et vakkert og livlig resultat. 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar