onsdag 14. desember 2011

PTF-praksis

Under praksis perioden i uke 43 og 44 arbeidet jeg hos ”Din Frisør” i Rissa.

Frisørsalongen var liten men praktisk. ”Din Frisør” har to vasker, fire klippestoler, fire produkthyller og et lite bakrom der de ansatte tar seg en pust i bakken innimellom, også en matbit. Ettersom salongen var så liten var det ikke så mye å gjøre, å vaske hele salongen brukte jeg kun to dager på.

Jeg fikk utdelt noen arbeidsoppgaver som skulle gjennomgås hver dag og noen jeg skulle gjøre når jeg hadde tid:



I løpet av den tiden jeg var på frisørsalong hadde jeg vasket gjennom salongen to ganger, alle oppgavene som står ovenfor, satt opp hår på dukker, vasket hår til kunder, stått i kassa og svart på telefonen.







Jeg valgte å prøve ut dette yrket egentlig bare for å kjenne hvordan det føltes ut å være frisør, men som jeg hadde tenkt var ikke dette yrket noe for meg, likevel var det lærerikt å besøke en frisørsalong.

Positivt:
Pratsomme mennesker, mye nyttig informasjon om hår, gratis hårklipp, farging og/eller striping av hår og forhåpentligvis like snille ansatte som jeg hadde ved mine praksis uker.

Negativt:
Tidlige ryggskader, eksem på hendene, må være veldig opptatt av hygiene, tåle grinete mennesker som trenger en hårklipp, være tålmodig og være forbredt på å slutte som frisør i en tidlig alder.



Dette ble etterhvert en kjedelig oppgave!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar