onsdag 14. desember 2011

Oppbevaringseske

I denne oppgaven fikk jeg i oppgave å lage en oppbevaringseske i bokpapp og senere bruke teknikkene decopaguè. Decopaguè er en teknikk der man limer på, for eksempel servietter, silkepapir, stoff eller noe annet, her gjelder det å være kreativ. Etter man har limt på servietten, silkepapiret eller stoffet skal det smøres lag på lag med lim over slik at resultatet blir en glatt overflate. Dekoren skulle være inspirert av et av yrkene innen Design og Håndverk, mitt yrke ble interiørarkitekt.

Ferdige mål til oppgaven ble delt ut, også nødvendig utstyr vi fikk bruk for; vinkel-linjal, stål-linjal, tapetkniv, blyant og maskeringstape.

  1. De ferdige målene målte vi opp på bokpapp med en vinkel-linjal og markerte med en spiss blyant.

  2. Senere la jeg stål-linjalen ved siden av de markerte blyantstrekene og holdte den hardt ned da jeg skulle begynne å skjære med tapetkniven slik at linjene ble rette og fine.

  3. Da alle delene var skjært ut skulle de tapes sammen hardt slik at formen ble en fast eske.

  4. Til slutt var det dekoren som gjenstod. Jeg startet med å dekke hele boksen med decopagè lim for så og dekke hele boksen med svart vått papir. Senere dro jeg til datarommet for å printe ut noen bilder av bengalkatten min slik at jeg kunne dekorere esken min med den vakre katten min. Til slutt gikk jeg over en runde til med decopagè lim slik at dekoren vil sitte.





Jeg følte jeg utnyttet tiden godt, og ble svert fornøyd med det ferdige resultatet. Oppbevaringsesken kommer garantert til nytte i snareste fremtid.

Min karakter ble trekket ned på grunn av for stort lokk, men det skal jeg diskutere med mine lærere. Ettersom det var lærerne som hadde målt opp alle delene til oppbevaringsesken gir det slettes ingen mening at jeg skal få trekk på grunn av deres feil. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar